Castelló: L'Ajuntament de Castelló adquireix el Cine Rex amb finalitats culturals
Almenara: Nou acord de col·laboració per millorar l'hàbitat del marrec cuquet al Marjal d'Almenara, l'humedal més gran de la província de Castelló

S'ha signat un acord en el marc del projecte LIFE Marrec Cuquet entre l'Associació de Naturalistes del Sud-est (ANSE), socia del projecte, i l'associació Acció Ecologista-Agró. L'objectiu d'aquest acord és donar suport a la realització d'actuacions de conservació en tres llocs estratègics del Marjal d'Almenara (Castelló).
Acció Ecologista-Agró compta, al seu torn, amb convenis de custòdia del territori amb l'Ajuntament de Benifairó de les Valls, amb l'empresa Inferco S.L i amb la Fundació Enrique Montoliu (FUNDEM), propietàries d'aquests tres terrenys, per dur a terme activitats de millora de l'hàbitat i d'educació ambiental.
Amb la finalitat de fomentar l'ús del Marjal d'Almenara pel marrec cuquet, s'estan realitzant una sèrie d'actuacions que inclouen la gestió de la vegetació, el manteniment de la xarxa hidràulica per garantir un nivell adequat d'aigua durant tot l'any i la gestió de les possibles amenaces per a l'espècie. ANSE, d'altra banda, aportarà la seua experiència i coneixements, assessorant o formant part dels equips de treball que es formin.
El Marjal d'Almenara és l'humedal més extens de la província de Castelló. Pertany a la Xarxa Natura 2000 i compta amb més de 1.500 hectàrees, incloses com a Zones d'Especial Conservació (ZEC). També està inclosa dins del Catàleg d'Humedals de la Generalitat Valenciana i en la llista Ramsar. Compta amb una gran diversitat d'hàbitats propis dels humedals, la qual cosa el converteix en un enclavament únic per a aus aquàtiques, com el xocó, l'anec freixe o el corbel blanc.
Però també és un refugi per al marrec cuquet. Durant aquesta temporada de cria, s'ha confirmat la reproducció de cinc parelles d'aquest ànec amenaçat, sent l'humedal més al nord en el qual ha criat aquesta espècie a Espanya en 20 anys. A més, un dels exemplars criats en captivitat en el marc del LIFE Marrec Cuquet i alliberats l'any passat a la finca El Espigar (Alacant) va ser avistat també a Almenara.
Entre les accions de conservació del projecte LIFE Marrec Cuquet, es troba la formalització d'acords voluntaris amb propietaris i usuaris que desenvolupen activitats econòmiques en humedals de l'àrea de distribució de l'espècie. Es tracta d'una eina per a aconseguir l'objectiu principal del projecte de millorar l'estat de conservació de 3.000 hectàrees d'humedals.
El LIFE Marrec Cuquet té l'objectiu de millorar l'estat de conservació de 3.000 hectàrees d'humedals per revertir el risc d'extinció de l'ànec més amenaçat d'Europa, en situació crítica a Espanya. Per això, ha emprés un conjunt d'accions per a reforçar l'estat de les seues poblacions en el medi natural, millorar l'estat dels humedals i el coneixement científic de l'espècie.
En el projecte, que coordina la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, participen com a socis el propi ministeri, a través de la Confederació Hidrogràfica del Segura i Tragsatec; la Junta d'Andalusia, a través de la Conselleria de Sostenibilitat, Medi Ambient i Economia Blava i l'Agència de Medi Ambient i Aigua; la Generalitat Valenciana; el Govern de la Regió de Múrcia, així com les organitzacions SEO/BirdLife i ANSE. Compta amb la contribució del Programa LIFE de la Unió Europea i de la Direcció General de l'Aigua.
Amb la col.laboració de:
la conselleria d'educació, investgació, cultura i esport.
Generalitat Valenciana