Esquerra Unida afirma que el PAI Golf Sant Gregori és ' l'estafa més gran de la història de Burriana'
Paco salido (coordinador EUPV-Burriana).-Fa vint anys el Partit Popular va posar en marxa el PAI Golf Sant Gregori, una
urbanització en camp de golf inclòs, a la vora de la mar, en 6.500 habitatges que eixirien a la venda a partir dels 200.000 euros. La gent es va tornar boja a comprar i vendre terrenys, segons els interessos de cadascú, però sempre en la premissa, que difonia el Partit Popular a cada instant, que ací no anava a perdre ningú.
En Borriana, com en tantes altres poblacions, anàvem a lligar els gossos en llonganisses i tornaríem a viure lesplendor que la ciutat va gaudir en les dècades daurades de lexportació citrícola. El discurs estava molt ben armat, tothom es farà ric i ja no caldrà ni treballar. Un discurs així garanteix una cadira dalcalde durant diverses legislatures.
El problema és que era un discurs demagògic i fals des del cap fins a la cua, una idea destarifada, basada en la cultura de lespeculació urbanística que tant caracteritza als populars i darrere la qual, ja hem vist en tot lestat espanyol massa exemples, acostumaven a amagar-se sobres en comissions il·legals i altres negocis obscurs entre constructors i regidors que augmentaven el seu patrimoni.
No importava la destrucció de la nostra costa, tampoc la posada en perill de lecosistema, ni deixar un mur de formigó a mig construir, com en tants llocs va passar, creant una ciutat fantasma per la impossibilitat del mercat d'absorbir tal quantitat dhabitatges i a preus desorbitats. Molt menys li importava al Partit Popular que el PAI Golf Sant Gregori suposara condemnar a tota la població a viure sense aigua potable perquè els recursos hídrics de la ciutat no donaven per abastir a 17.000 nous habitants ni a un camp de golf,
per molt que es dedicaren a exhibir un acord dabastiment daigua i lacord per a construir una canalització de quatre quilòmetres que connectaria el PAI en la depuradora.
El Partit Socialista continua lestafa iniciada pel PP. Dallò han passat vint anys i cap lliçó apresa. El dijous daquesta setmana, 13 dagost, el
Partit Socialista i el seu soci de govern, Compromís, signaran la licitació de les obres del PAI Golf Sant Gregori. Sí, el Partit Socialista i Compromís són qui vint anys després continuen en la mentida més gran contada als ciutadans de Borriana.
Una licitació dun PAI ruïnós que només continua endavant pels interessos particulars de molta gent propera al govern i que ho fa malgrat els informes negatius dels tècnics de lAjuntament. Professionals a qui lalcaldessa va menysprear en contractar una firma privada, curiosament la mateixa que en el seu moment va utilitzar el Partit Popular, perquè li redactara uns informes fets a mesura i gust del mateix govern. Tot això per no parlar del fet que se li va tornar la condició dagent urbanitzador al mateix que anys enrere la va
perdre perquè empresa va declarar el concurs de creditors.
La història del PAI de Borriana és una història d'interessos obscurs on a la població se li han anat comptant mentides a dotzenes per a instal·lar a la ciutat en el dubte i que es quede immobilitzada per por a la fallida de lajuntament, que suposadament hauria d'indemnitzar als propietaris si el PAI acaba per no fer-se. La realitat és que en cap ajuntament de lestat espanyol ha hagut de fer efectiva tal indemnització i tampoc existeix cap jurisprudència que parle en eixos terminis. Per tant, una altra mentida més escampada per govern i oposició per a tirar endavant els seus propòsits, i que ningú es
puga oposar al saqueig programat fa ja dues dècades.
Fa unes setmanes lajuntament va autoritzar a lagent urbanitzador que passara a cobrament als propietaris la quota zero, per una quantitat propera als nou milions deuros.
Qui puga que pague i qui no, que es prepare per a entregar-li els seus terrenys a lagent urbanitzador. Ara, amb aquesta licitació que signa Maria Josep Safont, es donara llum verda a les obres, és a dir, que hauran d'aparéixer els 100 milions deuros que fan falta per a dur a termini les obres. Algú sap qui va a posar-los? Ja ens ho contaran vostés.
Falten 100 milions deuros per a fer les obres
Per si no els han informat com tocava, sàpiguen que no hi ha signat cap document que vincule a les aproximadament vint constructores que diu lagent urbanitzador que estan interessades a fer les obres i sàpiguen vostés que les més de 6000 habitatges hauran desperar almenys deu anys per a estar construïdes i això només si, a més a més de les vint-i-tantes constructores que asseguren tindre, se sumen un altre bon grapat per a completar el projecte.
Però si això semblava poc, instaurats en la crisi econòmica mundial més gran des de la I G.M., ens volen fer creure que, si són capaços de concloure les obres, vendran 6000 habitatges en preus per damunt dels 200.000 euros?. El mort de formigó acabarà per soterrar el futur de la nostra ciutat.
Esquerra Unida entenem que vint anys de mentides són massa anys i que si les licitacions van endavant és perquè govern i loposició actuen de manera reiterada en contra dels interessos generals de la ciutat de Borriana i a favor duna minoria que, no ens enganyem, va veure en el seu moment, loportunitat de fer-se ric especulant i venent terrenys a preu dor quan no valien ni un 10% del que es demanava i després es van quedar en l'estacada amb la crisi de Lehman Brothers.
Esquerra Unida afirmem que estem front una operació especulativa de primer nivell que lluny de dur prosperitat ens soterrarà en deutes i processos judicials que no acabaran mai i l'herència serà un monstre de formigó que no sacabarà mai i que arruïnarà per sempre la nostra economia local i
destruirà la nostra costa. Tota una macro-operació digna de l'època de José María Aznar, la que ens va conduir a la crisi de la rajola de 2008 i a la que ara donen suport, sense ruboritzar-se, socialistes i Compromís.
Compromís i «donde dije digo, digo Diego»
El cas de Compromís és especialment sagnant, ja que, un any abans dentrar al govern, acusava el govern municipal del PP de promoure la «cultura del pelotazo», mitjançant declaracions del seu, aleshores, portaveu Vicent Carda i que ara sha convertit en defensor a ultrança i part activa del projecte, sense cap rubor. Quins interessos han provocat eixe canvi?. Vicent Granel hauria dexplicar alguna cosa.
Vicent Carda, en aquell moment portaveu de Compromís, afirmava (Diario Información, 24 març de 2014)los terrenos que se encuentran dentro del PAI de Sant Gregori ya no valen nada porque nunca valieron lo que se pagaron por ellos, solo valían para la especulación y para el pelotazo que algunos pegaron, lo más lamentable es que nadie supo pararlo en su momento, más todavía los dos
grandes partidos, PP y PSOE aplaudían y al resto nos tachaban de ir contra el progreso [...] que se devuelvan ya de una vez los avales y que no se siga cobrando el IBI urbano de Sant Gregori, por qué todo esto huele a una ESTAFA en mayúscula de las muchas que en estos últimos años hemos visto.
Així doncs, estem front una estafa monumental de la qual shan fet partícips, fins i tot aquells que fa uns anys clamaven al cel contra el projecte i que ara, amb un somriure, voten a favor i signen la seua licitació.
Esquerra Unida portem vint anys denunciant aquesta estafa i seguirem fent-ho, perquè la nostra senya didentitat és la coherència del nostre discurs i la defensa dels compromisos adquirits davant de la ciutadania, que és l'única part important en aquesta història i a la que precísament estan enganyant per a benefici duns pocs.
Javier Martí | Fotografies:
Amb la col.laboració de: