laPlanaAldia.COM

Les notícies de la teua localitat al moment

Diputación CS Castelló Burriana l'Alcora La Vall d'Uixó Onda Nules Vila-real Almassora Generalitat Valenciana Comunitat Valenciana Moncofa Borriol La Vilavella Les Alqueries Xilxes Eslida Segorbe Orpesa Vilafamés Torreblanca Benicarló Benicassim Peñíscola Cabanes Vall d'alba Tales Figueroles Les Coves de Vinromà Els Ports Almenara Betxí La Llosa Plana Alta Sant Joan de Moró Baix Maestrat Almedíjar Alfondeguilla Alt Maestrat Alt Millars Alt Palancia l'Alcalatén Plana Baixa
Burriana

Mentre a Borriana retornem diners als bancs, en altres llocs...

Mentre a Borriana retornem diners als bancs, en altres llocs...
General | 16-11-2020

Miguel Ángel Bodí.-En el ple del passat 5 de novembre de 2020, l'equip de govern de l'Ajuntament de Borriana ens va tornar a sorprendre als qui creiem que l'única política econòmica possible és actuar amb contundència enfront de la crisi del *Covid, de manera que es puguen corregir els seus desagradables efectes que continuen perjudicant gran part de la població.

Així, en moltes ciutats, dirigides per governs de molt divers signe polític, no es caminen amb marrades i, en aquests difícils moments, actuen molt fermament tirant mà de tots els seus recursos, tant en les múltiples ajudes atorgades en aquest any 2020 com en els pressupostos del pròxim any.

Borriana precisament no s'ha distingit per ser dels municipis ni que més recursos han destinat fins ara, ni que ho han fet amb més diligència. De fet, tenint només en compte el destinat a la reactivació econòmica, les ajudes al comerç i a empreses no han passat dels 50.000€, quan altres Ajuntaments han disposat 1MM, 2MM o fins i tot 3 MM d'euros.

I el que, sobretot, ens va sorprendre en el Ple, és que una part dels superàvits d'anys anteriors, que ara ja es poden gastar legalment, es destinen a retornar els diners als bancs. Què no existiran actuacions pendents a la ciutat per a invertir aquests superàvits? Només amb mirar els programes electorals seria més que suficient per a comprovar les nostres múltiples manques com a ciutat: *Museu de la Taronja, Museu Cardenal *Tarancón, Remodelació del Centre, Parc de l'Arenal,…

Les declaracions en el Ple de la nostra Regidora d'Hisenda són molt eloqüents:
“A part de destinar 1,9MM€, dels 2,65 MM€ dels romanents que queden pendents d'aplicar, per al pagament de les dues primeres quotes d'urbanització a Sant Gregori, es destina la resta a l'amortització de 340.000€ de deute, per a compensar els menors ingressos per taxes de l'any 2021, així com 250.000€ a dinamització comercial i 75.000€ a obres de manteniment, tot això amb la finalitat de reactivar l'economia present i futura de la ciutat”.

No sembla molt probable que retornant diners als bancs s'aconseguisca reactivar l'economia, més aviat hauria de ser aplicant tots els recursos disponibles, fins i tot endeutant-se més, com en altres Ajuntaments s'està fent.
Com a prova d'això, destaquem les declaracions de diversos alcaldes i càrrecs institucionals importants que, sent del mateix signe polític que a Borriana, apliquen una estratègia molt diferent:

10/11/2020. Roger Cerdà (PSOE), Alcalde de Xàtiva (29.231 habitants, 30MM€ pressupost 2020 i 11MM€ de deute a la fi de l'any passat, 307€ per habitant):
“Hem marcat per al pressupost uns objectius irrenunciables: l'escut social, amb un augment del 480%, la reactivació econòmica, amb un augment del 170% sobre els 3,4MM€ del Pla *Reactivem de l'any 2020, així com la inversió en infraestructures, amb un augment del 68% i un total de 7,8MM€”.

“L'increment de 3,5 MM€ en els comptes per a 2021, que fa possible un augment en la despesa, ve dau per un préstec d'inversions. Cal destacar que és la primera vegada que es recorre a un préstec superior a les amortitzacions previstes, gràcies a la congelació de les regles fiscals per part del govern central”.

09/11/2020. Juan Antonio *Sagredo (PSOE), Alcalde de Paterna (70.195 habitants, 63MM€ pressupost 2020 i 22MM€ de deute a la fi de l'any passat, 307€ per habitant):

“Paterna descarta amortitzar els 12MM€ del superàvit i els destina a projectes reals per a la ciutat i no a pagar deute públic. Una mesura que ve recolzada per la flexibilitat pressupostària, amb la qual compta l'equip de govern en haver reduït notablement el deute públic en els últims 5 anys. L'Administració ha de convertir-se en protagonista de la reactivació, per la qual cosa no destinarem els nostres romanents a pagar a bancs”.

08/11/2020. Vicent Soler (PSOE), Conseller de Economia:
“Estem davant una situació extraordinària. Un fet com el *Covid sol passar una vegada cada 100 anys i espere que els nostres fills i nets no l'hagen de patir alguna cosa com això d'ara. Ara tenim unes despeses extraordinàries que no podrà pagar-los aquesta generació. Haurà de repartir-se entre generacions posteriors i per a això el mecanisme és el deute. Volem que siga el mínim possible, però si en el futur volen viure bé, ara cal superar aquesta situació”.

23/10/2020. Sandra Gómez (PSOE), Vice-alcaldessa de València, comentant l'amortització del deute que l'Alcalde Joan Ribó, ha decidit en la capital:
“Els 32 MM€ d'amortització als bancs es podrien haver dedicat en 2021 a un Pla d'estimulació i reactivació de l'economia, sense prioritzar el deute bancari i pensant en les moltes persones que necessiten d'aquest ajuntament. Hi ha fets provats i una realitat, que indiquen que per part del Govern han quedat suspeses les regles de despeses que impedien usar els romanents o endeutar-se en el futur. No es pot entendre aquesta històrica, pel quantiosa, devolució als bancs”.

És important destacar que aquests alcaldes i càrrecs institucionals són també els responsables de diverses Secretaries en la Comissió Executiva Nacional del PSPV-PSOE, d'igual manera que l'alcaldessa de Borriana.

No ens aniria res malament que el nostre equip de govern aprenguera del que fan en altres ciutats i que, malgrat haver deixat passar moltes oportunitats durant aquest any, en el pròxim pressupost de 2021 s'apliquen els màxims recursos dels quals Borriana disposa, presents o fins i tot futurs. És important ressaltar que el nostre deute, de 104€ per habitant, és un terç de la de *Xátiva o Paterna, on ens consta que actuaran molt fermament per a l'eixida de la crisi, com en molts altres llocs.

Molt d'ànim en l'obstinació.

Remitido | Fotografies: Remitido

Darrers vídeos
Amb la col.laboració de:
la conselleria d'educació, investgació, cultura i esport.
Generalitat Valenciana