Compromís proposa convertir el quadre civil del cementiri de Castelló en un espai de memòria després de la recuperació dels represaliats
Compromís i el Grup per la Recerca de la Memòria Històrica han valorat l'estat actual del procés de recuperació dels cossos exhumats de la fossa comuna del cementiri civil de Castelló, un procés iniciat durant l'anterior legislatura amb els treballs i les licitacions impulsades pel Govern de l'Acord de Fadrell.
El portaveu de Compromís a l'Ajuntament de Castelló, Ignasi García, ha recordat que actualment "només queden per retornar uns setanta cossos dels exhumats a la fossa comuna de represaliats del franquisme", i ha subratllat la importància de completar els últims nínxols perquè totes les famílies tinguin un espai digne per a les víctimes.
La coalició valencianista ha insistit que la moció de Compromís per deixar preparats els nínxols abans de l'arribada dels cossos s'està complint i ha destacat la necessitat de garantir que totes les famílies puguin decidir lliurement el destí final de les restes recuperades.
En aquest sentit, la diputada de Compromís a les Corts Valencianes i exregidora de Memòria Democràtica, Verónica Ruiz, ha afirmat que "on abans hi havia una fossa comuna, avui hi ha dignitat", i ha assenyalat que el que durant dècades va ser oblit, abandó i silenci "avui és memòria, veritat i justícia", ha subratllat famílies que han lluitat per recuperar els seus éssers estimats.
A més, Ruiz ha advertit que "mentre Compromís treballem per reparar i dignificar, PP i Vox es dediquen a derogar lleis de memòria ia incomplir la legislació estatal vigent". 'Ni oblit, ni silenci, ni impunitat', ha conclòs.
Per part seva, García ha destacat que aquest procés ha estat possible gràcies al treball conjunt de les associacions memorialistes, les famílies i les institucions que van apostar per dignificar aquest espai després de dècades de silenci, i ha plantejat obrir una nova etapa una vegada finalitzi el procés de retorn i identificació dels cossos. "És important que comencem a pensar no només a explicar el que va passar, sinó també com s'ha dut a terme la dignificació de l'espai i la recuperació de les víctimes", ha dit. En aquest sentit, Compromís proposa convertir el quadre civil del cementiri de Castelló en un espai permanent de memòria, reflexió i divulgació democràtica per recordar el passat i construir un futur en què no es repeteixin episodis de repressió i violència com els del franquisme.
Remitido | Fotografies: Remitido

Amb la col.laboració de: