Burriana: El Consorci Riu Millars repara el Pas de la Cossa entre Almassora i Burriana
Comunitat Valenciana: ITI llança un assistent d'IA Generativa que comprén el context intern de la teua empresa i ho connecta amb el seu entorn

La Intel·ligència Artificial Generativa (IAG) està transformant profundament els processos empresarials. No obstant això, l'ús estès d'eines i serveis comercials planteja reptes significatius en matèria de privadesa, integració i control de les dades corporatives, factors que frenen la seua adopció generalitzada.
Per a respondre a aquestes necessitats ITI, centre tecnològic privat especialitzat en TIC, lidera el projecte COMPASS, una plataforma innovadora que proporciona un assistent privat d'IA Generativa adaptat específicament als contextos de les empreses usuàries. A diferència de solucions genèriques, COMPASS assegura que la gestió de la informació sensible romanga sota control estricte de les organitzacions i estiga alineat amb les seues necessitats específiques d'informació.
La iniciativa està finançada per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE+i) i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), i actualment es troba en fase avançada de validació amb empreses referents en distintes sectors: Fundació Valenciaport, especialitzada en logística portuària; Cleanity, centrada en higiene industrial; i Innolandia, consultora especialitzada en innovació.
El projecte COMPASS aborda reptes clau que afronten les empreses en els seus processos d'intel·ligència competitiva: des de la reducció significativa del temps necessari per capturar i analitzar informació dispersa i en múltiples formats, fins a la integració eficaç de fonts internes i externes, mantenint sempre el control sobre les dades estratègiques de l'organització. El seu enfocament tecnològic, basat en el paradigma Retrieval Augmented Generation (RAG), permet que els models generatius treballen amb informació actualitzada i presenten les seues respostes de forma conversacional i accessible per a qualsevol perfil professional.
Segons dades de l'informe recent de Strand Partners (2024), el 44% de les empreses espanyoles ja fan servir algun tipus d'IA, i el 27% mostra un interès específic en la IA generativa. A més, el 90% considera que aquesta tecnologia serà clau en l'evolució dels seus negocis durant els pròxims cinc anys.
Validació pràctica i multisectorial
Amb cada empresa col·laboradora del projecte (expedient IMDEEA/2024/102), ITI ha treballat estretament per comprendre els seus processos específics de vigilància estratègica i anàlisi d'informació. Posteriorment, ha desplegat solucions adaptades que inclouen el seguiment de competidors, detecció anticipada de tendències i avaluació estratègica de mercats, demostrant resultats concrets i mesurables en termes d'eficiència i precisió en la presa de decisions.
Francisco Ricau, responsable del projecte, destaca que 'la tecnologia per si sola no genera valor si no s'integra de forma efectiva en els processos reals de les empreses. A ITI, abordem cada projecte amb empatia, escoltant i adaptant-nos a la realitat concreta de cada organització per a generar un verdader impacte'.
Una plataforma dissenyada per evolucionar amb les empreses
COMPASS va més enllà d'una simple prova de concepte. Es tracta d'una eina en plena fase de validació real, especialment dissenyada per integrar-se en el dia a dia de les organitzacions i adaptar-se a diferents serveis.
Amb la col.laboració de:
la conselleria d'educació, investgació, cultura i esport.
Generalitat Valenciana