El Govern Provincial impulsa una declaració institucional per exigir un finançament més just per als municipis intermedis de la província de Castelló
La iniciativa, que el Govern Provincial elevarà al ple d'aquest mes de juny amb l'objectiu de comptar amb la unanimitat de tots els grups polítics, proposa adaptar les polítiques de finançament i els programes d'ajuts a la realitat territorial de Castelló, reconeixent el paper estratègic que desenvolupen els municipis intermedis i garantint que puguin accedir en condicions d'equitat als recursos públics.
"Des de la Diputació de Castelló treballem perquè tots els municipis de la nostra terra disposin de les mateixes oportunitats i els mateixos recursos per seguir avançant. Per això, exigim que s'avanci cap a un model de finançament més just que tingui en compte la realitat dels municipis intermedis i el paper essencial que tenen en la prestació de serveis i en la vertebració del territori", ha destacat la Marina.
Es tracta de localitats que no disposen dels recursos ni de les estructures dels grans municipis, però que tampoc no compleixen els requisits establerts per accedir a moltes de les convocatòries destinades específicament als municipis en risc de despoblació. Tot i això, en molts casos actuen com a capitals o centres de referència comarcals, concentrant serveis sanitaris, educatius, administratius, comercials, esportius, culturals i socials que són utilitzats habitualment per veïns i veïnes d'altres localitats.
Aquesta situació obliga aquests ajuntaments a assumir importants costos derivats de la prestació de serveis públics i del manteniment d'infraestructures, sense que hi hagi un finançament adaptat a la població efectiva que atenen ni al paper territorial que desenvolupen.
En aquest sentit, la dirigent provincial ha subratllat que, malgrat el paper que tenen al territori, aquests municipis "sovint queden fora de nombroses línies d'ajudes i programes públics". Una situació que "genera un desequilibri territorial que cal corregir per garantir la igualtat d'oportunitats entre municipis", ha assenyalat la presidenta de la Diputació.
Per això, la institució provincial, a través de la declaració institucional, té l'objectiu d'instar la Generalitat Valenciana i el Govern d'Espanya a revisar els criteris de les convocatòries de subvencions i línies d'ajudes per intentar garantir que els municipis intermedis puguin accedir en condicions d'equitat, evitant que queden sistemàticament exclosos per criteris exclusivament poblacionals i contemplant, quan sigui possible, línies.
I és que, tal com ha remarcat la presidenta de la Diputació de Castelló, “els municipis intermedis constitueixen una peça clau per al desenvolupament econòmic i social de les comarques castellonenques i resulten imprescindibles per garantir l'accés a serveis de qualitat a milers de ciutadans”.
A més, exerceixen una funció fonamental en la lluita contra la despoblació, ja que molts municipis més petits moltes vegades depenen directament dels serveis, oportunitats i equipacions que aquests municipis ofereixen.
Per això, reforçar el seu paper "no suposa qüestionar ni reduir el suport que mereixen els municipis afectats per la despoblació. Suposa completar les polítiques de cohesió territorial incorporant mesures que reconeguin la realitat i les necessitats específiques dels municipis que exerceixen funcions de centralitat i vertebració sobre àmplies zones de la província", ha ressaltat el vicepresident.
Així, s'ha presentat aquesta declaració institucional amb l'objectiu de comptar amb el suport dels grups polítics i, amb això, demanar a les administracions competents incorporar als models de finançament i als criteris de concessió d'ajudes variables relacionades amb la població estacional, la prestació de serveis supramunicipals, el paper de capçalera comarcal i la població efectivament atesa per cada municipi.
"Volem que els municipis que actuen com a referents comarcals disposin dels recursos suficients per seguir oferint serveis de qualitat als veïns i veïnes", ha assenyalat Héctor Folgado, que ha mostrat el compromís del Govern Provincial amb la cohesió territorial, insistint que "la vertebració del territori passa per comptar amb municipis forts, capaços de respondre a les".
Redacció | Fotografies: Redacció
Amb la col.laboració de: