Compromís vota en contra de lordenança dajuda als autònoms per considerar-la ineficaç, absurda i injusta.
Compromís critica lordenança perquè deixa fora de lajuda els autònoms que més han perdut i més la van a necessitar.
Les dues propostes valencianistes per a fer les ajudes accessibles al 100% dels autònoms de Moncofa van ser rebutjades sense cap tipus de debat per part del PP.
El ple ordinari, i telemàtic, del mes de maig a lAjuntament de Moncofa es va disputar en un clima de tensió entre el portaveu de Compromís i els de lequip de govern del PP, a conseqüència, sobretot, de la nova ordenança dautònoms pel COVID-19.
Per part de Compromís per Moncofa, el seu portaveu Raül Borràs va argumentar el vot en contra del seu grup a lordenança perquè en la base huitena de lordenança es declara aquesta com a incompatible amb qualssevol de les dues subvencions, estatal i autonòmica, que poden rebre els autònoms moncofins. Això implica que lajuda municipal sols arribarà aproximadament a 5% dels autònoms de Moncofa, que a més seran aquells que no hagen tancat i que hagen pogut mantindre una facturació per damunt del 25%. Això vol dir que tots els bars, restaurants, guarderies, pintors, tallers mecànics, obrers, electricistes, acadèmies i un llarguíssim etcètera es quedarà sense ajuda del nostre Ajuntament perquè ja reben una ajuda per part de lEstat mitjançant les mútues i ambdues seran incompatibles, a més de la que arribarà de la Generalitat Valenciana. Això farà que els autònoms més perjudicats per esta crisi no puguen rebre lajuda del nostre Ajuntament, per tant generarà més desigualtat i per tant esdevindrà lordenança un instrument ineficaç, absurd i injust.
De la mateixa manera, Compromís va aportar en el ple dues propostes per a poder fer accessible lajuda municipal al 100% dels autònoms del poble. Segons Borràs en primer lloc, vam proposar que lajuda es tragués del període dalarma per així poder ser compatible amb les dues ajudes ja existents. És a dir, que lajuda municipal vaja de juliol fins a novembre que són el mateix número de mesos que duraria en lactual ordenança, però ara sí que podrien agafar-se la totalitat dautònoms de Moncofa. A més, en cap cas es podrà cobrar lajuda municipal abans de juliol pels terminis legals que cal complir i per tant no es retarda el cobrament. Pensem que leixida de la crisi serà dura i els autònoms de Moncofa vorien bé esta proposta on podrien cobrar el 100% dells, mentre que fent-ho com està aprovat la gran majoria cobraran 0. Per altra banda, i segons les indicacions que ens han arribat des dels màxims responsables del SERVEF, si lordenança contemplés un objecte o finalitat diferent a les ajudes ja existents seria perfectament compatible. Si lordenança municipal de Moncofa arreplegara de manera concreta que estarà dirigida a ajudar els autònoms, per exemple, en els seus rebuts de llum, lloguer , gasoil, aigua o Internet podrien perfectament beneficiar-se de les subvencions.
Malauradament, les idees que aportava Compromís no es van voler debatre per part del Partit Popular. En paraules del regidor valencianista el PP va començar a atacar a loposició enfangant el discurs per amagar la realitat, quan el que hauria resultat més eficaç, coherent amb la situació dels nostres autònoms i de justícia amb els que més estan patint i patiran esta crisi haguera sigut deixar lordenança damunt la mesa de negociació per a millorar-la.
Tanmateix, les crítiques de Compromís cap a lequip de govern del PP també es van produir al denunciar el seu regidor públicament que les dues escoletes de Moncofa no havien rebut les subvencions per part de lAjuntament en tot lany 2020. Borràs assenyalava que mentre la Conselleria dEducació ha canviat la finalitat dels bons de les escoles infantils perquè éstes es facen càrrec de les despeses fixes i puguen esdevindre obertes quan les autoritats sanitàries ho permeten, lAjuntament de Moncofa ha decidit no fer-les efectives durant els mesos destat dalarma. Però a més, no ha pagat les subvencions a les guarderies en tot 2020 dins desta època on tan malament estan passant-ho. A més cal recordar que tampoc han fet efectiu el pagament de les ajudes socials del xec-bebé a les famílies dels nascuts en 2019.
Finalment, Raül Borràs concloïa que hem estat amb lequip de govern en els mesos més durs de la crisi sanitària i estarem recolzant totes les mesures sanitàries i econòmiques que siguen bones pel nostre veïnat, estem dacord en posar els 50.000 euros pels autònoms o inclús el doble, però que quede clar que lleialtat no és submissió.
Miguel Á. Sánchez | Fotografies: Miguel Á. Sánchez

Amb la col.laboració de: