La Comunitat Valenciana desperdiça 117 milions de kilos d'aliments a l'any, amb les llars com a principal escenari
Espanya va desaprofitar durant el 2025 un total de 1.130 milions de quilos d'aliments, segons les últimes dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. A la Comunitat Valenciana, el malbaratament alimentari arriba al voltant de 117 milions de quilos a l'any.
Les llars constitueixen el principal escenari d'aquest malbaratament, cosa que situa els hàbits de compra, planificació, conservació i aprofitament dels aliments com una de les principals vies d'actuació.
El Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes de la Comunitat Valenciana (CODiNuCoVa) posa el focus en els hàbits quotidians de les famílies i en la necessitat de convertir la conscienciació en mesures concretes de prevenció.
L'Informe Mengem Territori 2026 mostra que hi ha un elevat grau de consciència: el 91% de les famílies considera que llençar aliments té un impacte real, principalment econòmic (87%), ambiental (70%) i social (62%).
Aprofitar les sobres i planificar la compra són les estratègies més utilitzades per evitar llençar aliments: menjar les sobres de dies anteriors (59%) i elaborar sempre una llista de la compra abans d'anar al supermercat (51%).
La portaveu Inma Girba, vocal de Restauració Col·lectiva de CODiNuCoVa, subratlla que la consciència ha d'acompanyar-se d'eines pràctiques per canviar hàbits: "Ser conscients que desaprofitem aliments i conèixer-ne les conseqüències és fonamental, però necessitem traslladar aquesta consciència a l'organització diària dels àpats".
L'informe destaca que, encara que les famílies valencianes mostren un alt grau de conscienciació, encara hi ha marge per incorporar de manera més sistemàtica eines de planificació per reduir el malbaratament.
Remitido | Fotografies: Remitido

Amb la col.laboració de: