La Diputació de Castelló s'alia amb els Bisbats per a la cura i la conservació del patrimoni eclesiàstic de la província amb una inversió que ja arriba als 2,3 milions d'euros
La Diputació de Castelló s'alia amb els Bisbats per a la cura i la conservació del patrimoni eclesiàstic de la província amb una inversió que ja arriba als 2,3 milions d'euros.
La institució provincial ha impulsat més de 20 convenis amb els Bisbats de Segorbe-Castellón i de Tortosa des de l'any 2024 i amb l'objectiu posat a "continuar protegint i promovent el patrimoni artístic i cultural del nostre territori", ha expressat la presidenta de la Diputació, Marta Barrachina.
La dirigent provincial ha subratllat que "des de la Diputació de Castelló reforcem el nostre compromís amb la cura, la recuperació i la protecció del patrimoni i art sacre castellonenc aconseguint, amb això, contribuir a millorar i generar noves oportunitats al nostre territori". Al respecte, Marta Barrachina ha destacat la implicació i compromís de la Diputació amb el patrimoni de la provincial i, com ha incidit, “les nostres esglésies i ermites són més que un espai dedicat al culte, són part indispensable del nostre patrimoni cultural, amb una gran riquesa patrimonial i, en la majoria dels casos, constitueixen el principal atractiu històric.
El treball conjunt dels dos bisbats amb la Diputació de Castelló des del 2024 es tradueix en l'impuls de més de 20 convenis. "Convenis amb què duem a terme intervencions de restauració i rehabilitació en espais en què la seva conservació repercuteix directament en la qualitat de vida de les veïnes i veïns dels seus municipis", ha indicat el diputat de Cultura, Alejandro Clausell.
Pel que fa a les actuacions dutes a terme a través de conveni, el llistat recull obres de restauració i rehabilitació del santuari de Sant Joan de Penyagolosa en dos convenis per al 2024 i el 2025 (1,28 milions d'euros). Per a l'adequació del Nou Temple de Benicàssim s'han destinat 300.000 euros a dos convenis durant el 2025 i aquest exercici. Per a la parròquia de Sant Pere Apòstol de Barraques s'han destinat 129.000 euros per adequar el campanar de l'església parroquial. Per a l'adequació de cobertes i la restauració de paraments de la parròquia Sant Vicenç Ferrer de Sant Vicenç de Piedrahíta s'han destinat 126.000 euros; mentres que per al condicionament del campanar de la parròquia Puríssima Concepció de la Vall d'Almonacid s'han destinat 42.900 euros.
El conveni adreçat a la parròquia Nostra Senyora de l'Assumpció de Xilxes ha permès la il·luminació exterior de l'església parroquial (29.980,40 euros). També per a la il·luminació, en aquest cas del campanar i la façana, ha estat l'objectiu del conveni amb la parròquia de Sant Joan Baptista de la Vall d'Alba (35.609,54 euros). La restauració de la teulada de l'església parroquial de Palanques ha comptat amb un pressupost de 24.000 euros, mentres que per a la restauració de les pintures murals a l'ermita de l'Avellà de Catí s'han destinat 29.400 euros; Per a la restauració de les pintures murals de lesglésia parroquial de Canet lo Roig shan destinat 80.000 euros, mateix import que el reservat per a ladequació de les pintures de la capella de Santa Maria de Castelló, però en aquest cas amb dos convenis durant 2025 i aquest 2026.
Més inversions
A tot el llistat de les actuacions dutes a terme el diputat de Cultura ha avançat que en el ple ordinari del mes de juny, i que se celebrarà dimarts que ve 30 de juny, s'inclourà una modificació de crèdit que inclourà destinar 80.000 euros a nous convenis de col·laboració "per seguir impulsant actuacions de rehabilitació i millora del patrimoni religiosos", ha incidit. Aquest import total es destinarà a tres convenis. D'una banda, amb la parròquia Assumpció Maria de Castellfort per restaurar l'edificació annexa de l'ermita Sant Pere (38.500 euros). D'altra banda, el conveni amb la Parròquia Assumpció de Maria de Boixar tindrà com a objecte l'adequació de la torre campanar (23.500 euros) i, finalment, el conveni amb la parròquia de l'Assumpció de Maria de Zorita es destinarà a l'adequació del pas d'entrada del santuari (18.000 euros).
"Des de la Diputació de Castelló continuarem treballant en la recuperació i posada en valor de la història, el patrimoni i la cultura de la nostra terra", ha finalitzat el diputat Alejandro Clausell.
Redacció | Fotografies: Redacció
Amb la col.laboració de: